Marktbezoeken in Provincie West-Vlaanderen
In april 2025 vond in de provincie West-Vlaanderen opnieuw de Vlaamse campagne Maand van de Markt plaats. Op Vlaams niveau namen meer dan 98.000 bezoekers deel aan de online wedstrijd. In de provincie West-Vlaanderen ging het om bijna 23.000 unieke deelnemers, verspreid over 71 markten. Dankzij deze wedstrijd konden anonieme gegevens worden verzameld die zijn verwerkt in een uitgebreide analyse.

Een diepgaande kijk op bezoekersprofielen, mobiliteit en aantrekkingskracht van lokale markten
Dankzij de wedstrijd tijdens 'Maand van de Markt' konden anonieme gegevens worden verzameld die zijn verwerkt in een uitgebreide analyse. Deze analyse is gebaseerd op de digitale deelnames aan de winactie voor ‘Maand van de Markt’. Het doel? Lokale besturen ondersteunen om hun markt en bezoekers beter te leren kennen, en zo hun lokale economie en gemeenschap te versterken.
Bezoekersprofiel
Opvallend is dat 62% van de bezoekers vrouwelijk is en 38% ouder dan 65 jaar. Dit onderstreept het belang van markten als ontmoetingsplaatsen voor een breed publiek, met een stevige vertegenwoordiging van senioren.
Aantrekkingskracht
De grootte van een markt heeft een merkbare invloed op het profiel van de bezoekers. Grotere markten, met meer dan 60 kramen slagen erin om relatief meer bezoekers van buiten de eigen gemeente aan te trekken. Bij kleinere markten komt gemiddeld 80% van de bezoekers uit de eigen gemeente, terwijl dat aandeel bij grotere markten daalt naar ongeveer 59%.
Mobiliteit
De locatie van de markt beïnvloedt duidelijk het vervoersmiddel dat bezoekers kiezen. Grotere markten bevinden zich vaak in stedelijke gebieden, waar het openbaar vervoer goed toegankelijk is en daardoor vaker wordt gebruikt. Voor kleinere, landelijk gelegen markten pakken bezoekers juist vaker de auto.
Ook de dag van de week waarop de markt plaatsvindt, speelt ook een rol. Weekendmarkten trekken meer bezoekers van buiten de gemeente en een iets jonger publiek aan. Dit zorgt er dan weer voor dat bezoekers van deze markten vaker de auto gebruiken dan bezoekers van weekmarkten.
Rapport op maat
In het rapport dat elke deelnemende stad en gemeente aan de Maand van de Markt in de provincie West-Vlaanderen ontvangt, vinden lokale besturen een gedetailleerde analyse van hun eigen markt. Hierin staan onder meer specifieke gegevens over het bezoekersprofiel, de mobiliteit van de bezoekers en de aantrekkingskracht van de markt. Deze inzichten bieden steden en gemeenten in onze provincie waardevolle handvatten om hun markten verder te versterken en beter af te stemmen op de lokale behoeften.
Met deze analyse wil de provincie West-Vlaanderen samen met haar steden en gemeenten inzetten op levendige markten die de verbinding tussen inwoners versterken en de lokale handel stimuleren.
Heb je het rapport voor jouw gemeente niet ontvangen? Neem dan contact op